Friday, December 21, 2007

Ramalan.....

"kita boleh ramal apa yang akan berlaku akan datang ,
tapi kita kena bersedia lebih daripada apa yang kita ramalkan itu,."

Dah lama aku x tulis blog..ye laa busy prepare utk exam winter ni..blog hari ni berkaitan dengan semalam nya peristiwa yang berlaku kat diri aku..semalam aku pergi ke stomatolog(klinik gigi) untuk buat root canal treatment and plumbirovenia(tampal gigi)..
so,aku dah predict laa semua cost dia berapa..mesti x lebih dari 1000 ruble...so aku bawa cukup2 1000 ruble..

tapi...

lain yang aku predict lain yang berlaku..harga dia 1500 ruble..wahh aku x cukup duit.... time tu..so aku,pi cakap dengan dentist tu..aku cakap aku bayar 1000 ruble and selebihnya lepas aku pergi withdraw duit dari atm...
aku terus bergegas keluar dari klinik tu..and pergi mencari atm machine..Alhamdulilah aku jumpa juga atm machine yang berhampiran..aku masuk kan kad atm aku..lepas tu bank tu tulis kat screen

"masa menggunakan atm machine anda sudah tamat,bank malaysia sudah tutup, xfaham bahasa lagi ke??.."

-ni translation aku sendiri...ahh..aku lupa sekarang sudah pkl 7.30pm moscow(12.30 pm msia)...adoi aku xde duit skrg..

aku terus pulang ke hostel,meminta duit dari kawan2 ku..and pergi semula membayar balance yang tertinggal kat dentist tu..lega..

ni laaa akibat nyee
"prepare pada apa yang kita prediction je..
x prepare more than apa yang kita predictionkan.."
okk..so tu merupakan salah satu contoh philosophy of this phrase..

"kita boleh ramal apa yang akan berlaku akan datang ,
tapi kita kena bersedia lebih daripada apa yang kita ramalkan itu,."

banyak lagi contoh2 yang kadang2 kita tidak perasan dek mata kasar kita ni..contoh lain cam
waktu exam..kita ramal soalan2 ni kuar..so kita prepare soalan2 tu je laa..tapi tiba2 soalan lain yang kuar.ni juga merupakan contoh yang selalu kita alami...

so cermin laa diri kita dan ingat kembal pernah x kita mengalami keadaan sebegini..
dimana kita ramal benda ni,dan kita prepare hanya pada yang kita ramalkan tapi yang jadi lebih daripada apa yg kita ramal..hehe
fikir2..betul x?

kalau x pernah..korg mmg sorg yg bersedia..
kalau pernah so korg bersedialah utk jadi seorg yang bersedia..
hehe..
-the end-

dengar dan hayati lirik lagu ni k....



2 comments:

ilinatasha_jamil said...

muahhaha...yep2.btul tuh..bersedia la lebih dr ape yg kite predict....sgtttt2 stuju..

p/s: eyh..gudlak exam dude!

afiqawe said...

yes. betul tu...
kita selalu mcm tu kan?

then,
kalau dalam hidup seharian pula,
kita selalu lupa utk prepare satu benda lagi yg pasti akan berlaku.
tau kan? =)

Good luck exam zharif.
Doakan awe jugak!