Thursday, January 14, 2010

my New life..epi-1

14 januari 2010...

Dalam diam tak diam hampir 3 bulan aku dekat surgical posting...
hehe rasa mcm x percaya aku dah nak abis posting surgical..
cuak berdebar-debar pun ada gak..takut kena extend...
hehe hope2 x kena extend laaa...

Bulan pertama bekerja..
rasa macam budak bodoh jee...
rasa mcm x tau pape..
rasa mcm xpernah belajar medic..hehee
language barrier...
rasa mcm nak quit
rasa depress...
rasa mcm kena compete ngan semuaorg
rasa mcm rendah gila n rasa tercabar
rasa mcm org lain tgh gelak kan aku...
asyik pk kena extend je
x tau mcmana nak manage masa lagi..
hehe tp pape pun..aku kena senyum and happy kan diri aku..
supaya aku lupakan masalah2 kecil yg aku hadapi seharian tu..
aku kena teruskan life aku skrg ni....
skrg ni aku bukan student lagi so kena act as a doctor now..
xleh main2 lagi..
tp kena create life aku..
and aku kena enjoy dengan life skrg ni...

Bulan kedua...
rasa confident tu naik 20% je..confident nak manage pt,present case..nak refer case..
tp masa xleh nak adapt lagi..
kesian mak ayah aku asyik kena marah je kadang2..
sorry mak ayah..x sengaja..
pagi2 aku oncall akan selalu marah..so hari oncall waktu pagi jgn usik..
warning..sbb mood x stabil waktu pagi2..
hehe....rasa kekok duduk ngan parents..sbb dah 6 thn x duduk ngan parents..
tp bulan kedua ni byk mengajar mengenal org sekeliling..
belajar act as a doctor and thinking as a doctor..

Bulan ke 3
rasa confident tu naik 20% ..so skrg baru ada 40%..
hehe tp muka kena buat2 confident masa manage pt walaupun dalam hati and otak rasa ragu2 lagi..buat2 confident jeee...hehee
iAllah aku leh adapt..rasa enjoy keje..walaupun kena marah.
.tp tu lumrah hidup sebagai seorang HO..
the more u been scolded the more u learn and the more u alert to make decision..hehe
skrg ni aku aim..setiap hari aku kena catch somethings new..at least simple think..maybe benda tu biasa je,tp aku kena cari benda baru yg aku x pernah tahu pun sebelum ni..
supaya aku rasa seronok utk keje and x rasa bosan buat benda yg sama..
selama 3 bulan aku keje,aku suka jaga geriatic patient..(org2 Tua)..sbb enjoy n seronok berbual ngan dia..lagi2 yang dementia or yg drowsy or yg ada uremic symptoms...(especially uncle JOHN katil 18..Imp:End Stage Renal Failure with uremic symptoms and today discharge surgically..)
lagi 3 minggu aku nak abis surgical...
aku plan utk amik end posting leave for 7 day..plan nak pegi pulau redang or bali ngan kawan2..tp tgk keadaan camne..hope cuti aku diapprovekan....

to be continued....
hope aku ada masa utk menulis blog lg..

1 comment:

aini said...

diorg kata dr siva kat surgical dept muar tu sgt otai and hardcore.. benarkah?

good luck zarep! aku tatau nk apply muar ke tak. kalu aku g sana, ko sanggup jd mentor aku tak???